Rotaget

På denne side finder du en grundig forklaring af rotagets elementer og en tegneserie, der illustrerer rotaget trin for trin:

Her ser du først ro-taget i fuldt færdig form.
Læg mærke til at ro-taget er én samlet, glidende bevægelse.
Se hvordan ben, arme og ryg arbejder.
Bemærk hvor langsomt roeren kører frem på sædet, når han gør klar til næste tag.
Læg også mærke til årebladets bevægelse.

1. Roeren er klar til at sætte åren i vandet. Bemærk de strakte arme. Årebladet er lodret.

2. Åren sættes i vandet. Bemærk at bevægelsen sker iskulderleddet. Roeren slapper simpelthen af i skulderen, så går åren lodret ned i vandet af sig selv. Armene er stadig strakte.

3. Roeren indleder taget ved at strække benene. Der sker ingen bevægelse i arme eller ryg, prøv at sammenligne med billede 1 og 2.
I praksis kan roeren godt begynde at rette ryggen op lidt tidligere end 'filmen' viser, nemlig på et tidspunkt mellem billede 2 og 3.
4. Knæene er strakte. Ryggen er rettet op - denne bevægelse sker fortrinsvis i hofteleddet.
5. Armene bøjes i albueleddene for at gennemføre sidste del af rotaget.
6. Roeren er nu i afslutningsstillingen. Nu skal han have åren op af vandet.
7. Åren bringes lodret op af vandet ved at roeren trykker hænderne ned i skødet. Der er ingen bevægelse i resten af kroppen.
8. Roeren skiver åren så årebladet er vandret, så snart åren er fri af vandet.
9. Roeren strækker hurtigt armene, hvorved åren føres frem. Der er stadig ikke nogen bevægelse i ryg og ben, sammenlign billede 4 - 9.
10. Når hænderne er ca. over knæene, begynder roeren at skive åren op til lodret. Samtidig begynder han at bøje ryggen (hofteleddet)
11. Nu bøjer roeren benene og kører langsomt frem på sædet. Åren er lodret allerede nu.
12. Ro-taget er gennemført, og roeren er klar til næste tag.
Her ses hele ro-taget igen.

Kilde:

Roskilde Roklub