Ny roer - kom godt i gang

Nye medlemmer

Kolding Roklub glæder sig til at byde dig velkommen "ombord".

Er du interesseret i at prøve kræfter med roning, så udfyld kontaktformularen.

Herefter vil du blive kontaktet for at lave aftale om at få en rundvisning, og alt efter årstid, aftale en prøve tur i robåd eller romaskine.

Indmeldelse

Vil du bare gerne igang - så indmeld dig straks. Det gøres ved at trykke på 'login' knappen i øverste højre hjørne og derefter på 'Bliv medlem nu!' knappen.

Hvornår kan jeg starte?

Vi indtager løbende nye medlemmer.

Rosæsonen starter ved skiftet til sommertid, altså i slutningen af marts måned og foråret er et godt tidspunkt at starte sin karriere som roer på.

Vil du gerne starte din ro-karriere i vintersæsonen (november-marts), kan du blive introduceret til indendørs roning i romaskiner og få mulighed for at komme i rigtig god form til udendørssæsonen.

For at blive frigivet i Kolding Roklub, skal der gennemføres et rokursus, hvor dygtige instruktører underviser i de nødvendige kommandoer, knob og den nødvendige ro-teknik for sikkert at kunne tage med andre af klubbens medlemmer på vandet. Det er individuelt, hvor meget tid en ny roer har brug for sammen med en instruktør før man er frigivet, men typisk vil rokurset + nogle roture med en instruktør en-to gange om ugen i en måneds tid, være nok.

Vi afholder typisk rokursus i maj måned (se planen for dette års rokursus i feltet til højre). Et rokursus består af en række moduler, og gennem forskellige aktiviteter, der hovedsageligt foregår i bådene på vandet, lærer du rotaget, de kommandoer man anvender under roning og de regler man skal kende, for at roningen kan foregå forsvarligt. Derudover er der krav om, at man kan svømme min. 300 m uden pause.

Nåede du ikke at deltage på et rokursus, eller kan du ikke deltage på de planlagte datoer, så laver vi et specielt forløb for dig.

Hvad kræver det af udstyr?

Du kan sagtens ro i dit almindelige sportstøj som fx løbetøj, men husk at tjekke vejrudsigten og medbring relevant overtøj, specielt i april-maj, hvor vandet stadig kan være ret koldt.

Hvad får man som medlem af roklubben?

Efter man er blevet oplært i roningens grundregler og principper, er man frigivet til at på lige fod med klubbens øvrige medlemmer. Når man den første sæson som roer bruger tid på roning, helst to gange om ugen, bliver man hurtigt god til at ro og også glad for at være en del af klubfællesskabet.

De fleste roere deltager efter deres første sæson i klubben i et kortturs-styrmandskursus (se kurser) og erhverver sig retten til at være styrmand i en båd i klubbens daglige rofarvand (se rofarvand).

Derudover er der:

• Instruktion på vandet i de forskellige bådtyper m/instruktør, (april-jul)
  • Fælles roaften hver mandag og onsdag (apr-okt)
  • Fælles formiddagsroning tirsdag og torsdag) (apr-okt)
  • Rospinning m/instruktør flere gange ugentlig (sep-maj)
  • E-roning (hele døgnet/hele året)
  • Styrketræning i klubben m/instruktør (nov-apr)
  • Yoga i klubben m/instruktør (nov-apr)
  • Mulighed for at træne i romaskine/træningslokale på egen hånd (hele året)
  • Vinterbadefaciliteter
  • Diverse aktiviteter på land og vand (hele året)

Som medlem af roklubben får du desuden rabat på nogle billettyper i Slotssøbadet, så du kan holde dine svømmefærdigheder vedlige.

Hvis du gerne vil høre mere, så brug vores kontaktformular eller tag direkte kontakt til én af kontaktpersonerne herunder.

Se vores kontingent typer og priser her.

Rokursus i Kolding Roklub 2023

Dette års rokursus afholdes i maj.

For at gennemføre skal du med på 4 kursus aftener (mandag den 8. maj, onsdag den 10. maj, mandag den 15. maj og onsdag den 17. maj kl. 18-21.15) eller lørdag den 13. maj kl. 9-15.15 + 2 kursus aftener.

Kan du kun deltage på dele af ovenstående, kan du stadig sagtens lære at ro og blive medlem af roklubben, da vi laver individuelle træningsplaner og optager nye medlemmer hver den 1. mandag eller onsdag i måneden (undtagen juli). Så vil du gerne i gang, så kontakt os via kontaktformularen eller ved at kontakte en af os direkte (se nederst på siden) og så finder vi en løsning der passer dig.

Kanindåb

Kanindåben er den klubbegivenhed, hvor årets nye medlemmer – kaninerne – døbes, og herefter kan de kalde sig ”rigtige” roere. Kanindåben er en gammel tradition, som stadig holdes i hævd i mange roklubber landet over - således også i Kolding Roklub. Det er en dag med en masse spas - en festlig, tosset og sjov dag.

Her skal ikke røbes for meget, men det kan afsløres, at den ægte Kong Neptun hvert år dukker op fra havet med sit følge, for at forestå dåben…………..og så siger vi ikke mere. Men HUSK, der er ikke noget særligt at frygte.

Oftest afholdes kanindåb en lørdag i september. Kanindåben er en offentlig begivenhed, så man som kanin kan dele oplevelsen med familie og venner.  Der er fri entré og mulighed for at købe øl og vand m.m.

I roklubberne i Kolding trives unge, seniorer og pensionister